Generation Food sloeg de handen in elkaar met Gentse kweek om landbouwers en verwerkers dichter bij elkaar te brengen en te laten netwerken, met succes!
Geen typisch Forum deze keer, wel een inspirerend ondernemersfestival waar interessante gesprekken over samenwerking aanbod kwamen gevolgd door een actieve netwerking.
De combinatie met het lekkere eten en lokale dranken bleken de perfecte combinatie. Na afloop was “de goesting voor meer” bij de ondernemers duidelijk aanwezig.
Samen met Boerenbond, de bedrijfgilde Schelde-Leie en dankzij de financiële ondersteuning van Gent en Garde, organiseerde Generation Food een geslaagd Forum en netwerkevenement tussen Landbouwers en verwerkers. Het doel? Samenwerkingen bevorderen om het farm to fork principe te versterken en ondernemers verder te inspireren.
Karl Magnus van Generation Food legt dit kort uit: Ook al lijkt een samenwerking tussen lokale landbouwer en lokale ondernemer logisch, we zien dat beide partijen elkaar nog te weinig vinden in het huidige landschap. Met dit evenement willen we dit versterken door een echte matchmaker te zijn.
we zijn op zoek naar nieuwe samenwerkingen die een meerwaarde opleveren voor elke schakel in de keten.”
Geert Derycke, voorzitter van de bedrijfsgilde verduidelijkt dit verder: “In en rond Gent produceren heel wat familiale landbouwbedrijven granen, melk, aardappelen etc.. voor de lange keten. Directe verkoop aan de consument is niet voor elke landbouwer haalbaar. Daarom zijn we op zoek naar nieuwe samenwerkingen die een meerwaarde opleveren voor elke schakel in de keten.”
Het Forum en inspiratiegedeelte werd afgetrapt door David De Coster van de Zuivelarij en Wim Ballieu van Balls & Glory. Samen gingen ze met elkaar in gesprek en gaven ze ook interessante tips en redenen op voor landbouwers en verwerkers die overwegen te gaan samenwerken.
Enkele interessante take aways die we onthouden:
1. Er moet een goeie klik zijn tussen ondernemers. Netwerkevents zoals deze zijn daarom een belangrijke eerste stap.
2. Planten en dieren produceren is een vak op zich, verwerken en verkopen ook. Het is zeker niet evident om dat allemaal van 1 ondernemer te verwachten. Een belangrijke reden om de krachten te bundelen.
3. Korte keten gaat niet zozeer over afstand maar over een juiste waardering van elke schakel in de keten.
4. Met een goed concept bij een product, waarbij de landbouwer mee in beeld komt, kan je je als verwerker onderscheiden in de markt. Dit zorgt voor waardering voor de boer maar moet ook een betere prijs opleveren voor de verwerker.
Ook in de korte keten geldt dat je een bepaalde schaal nodig hebt om rendabel te zijn.
5. Er blijft nog veel werk om consumenten te informeren over de weg dat voedsel aflegt en hoe dit geproduceerd wordt.
Ook al waren beide sprekers overtuigd dat er nog veel werk is, ze zien wel steeds meer goesting en mogelijkheden ontstaan voor samenwerking tussen zowel landbouwers onderling alsook tussen landbouwers en verwerkers, horeca en retail.
Na een vullende lunch was het tijd voorde netwerk-carroussel’, een actief netwerkmoment waar we alle ondernemers zoveel mogelijk laten netwerken. Elke 10 minuten werd er nieuwe groepen gevormd en probeerde we zoveel mogelijk matches te krijgen.
Zo leerde ondernemers van elkaar, en kwamen ze bv de uitdagingen in ieders bedrijf en sector te weten. Ook gingen ze met elkaar in debat over mogelijke samenwerkingen en gingen ze ook dieper in op de take-aways dat beide sprekers meegegeven hebben.
Het ondernemersfestival werd onder een stralende zon afgesloten met een heerlijk dessert waarna iedereen nog vrij kan netwerken en gegevens uitwisselen.
Info over Cropdiva, een project dat werk maakt van regionale ketens, lees je hier.
Info over Gentse kweek, een project van bedrijfsgilde Schelde-Leie om landbouw in de Gentse stadsrand in de kijker te plaatsen, lees je hier.
Geschreven door Nele Lauwers en Karl Magnus
Commenti