Van quinoa tot sportsnack: studenten geven lokaal gewas nieuwe toekomst tijdens Makeathon
- Nele Lauwers & Karl Magnus
- 3 dagen geleden
- 4 minuten om te lezen
7 & 8 oktober 2025, UCLL Campus Proximus. Quinoa duikt steeds vaker op in Vlaamse velden. Het is voedzaam, veelzijdig en past mooi in een klimaatrobuust teeltplan. En toch… blijft het voor veel mensen een ingrediënt dat vooral in hippe bowls of verpakkingen in de biowinkel verschijnt.
Tijdens de Quinoa Makeathon, een samenwerking van Boerenbond, ILVO, UCLL en Generation Food, gingen studenten de uitdaging aan om daar verandering in te brengen. Twee dagen lang werkten ze hard in de keuken en het leslokaal om een sportsnack te ontwikkelen op basis van lokale quinoa. Geen theoretische oefening. Maken, proeven, mislukken, opnieuw beginnen. Dat was het idee.
Wat is een Makeathon?
Een Makeathon is de praktische variant op een hackathon: niet alleen nadenken, maar ook maken. Twee dagen lang werkten gemengde studententeams aan één uitdaging: Hoe kan lokale quinoa een rol gaan spelen in gezonde sportvoeding?
De teams waren samengesteld uit studenten Voedings- en dieetkunde, Bedrijfsmanagement en Marketing. Dat zorgde voor een interessante mix van voedingsinzichten, ondernemerschap en communicatie. De sfeer was los en nieuwsgierig. Af en toe stak wat stress en frustratie de kop op maar steeds bleef de goesting om iets te maken dat klopt.
Zoals student Matty Bosmans zei:"Ik sta thuis nooit in de keuken. Maar hier was het gewoon leuk. Je leert nieuwe mensen kennen, nieuwe smaken, en je maakt iets dat je kan proeven. Dat geeft echt voldoening."

Waarom quinoa?
Quinoa past in klimaatbestendige teeltsystemen: het is droogtetolerant, past mooi in wisselteelt en versterkt de bodem. Om er als landbouwer ook iets aan te verdienen, is de hamvraag: welke producten met quinoa kunnen werken in de markt?
Daarom kozen we voor sportvoeding, een sector waar gezonde, voedzame en lokale snacks steeds relevanter worden.
Jurylid Tessa Avermaete (Run & Harvest) zei het treffend:"Sporters zoeken voeding die energie geeft zonder rommel. Als je dat kan koppelen aan lokale landbouw, dan win je aan twee kanten."
Hoe de tweedaagse verliep
De eerste dag begon met context en inspiratie. Landbouwer Tom Nijs vertelde hoe quinoa vandaag in Vlaanderen geteeld wordt en waarom het zo’n sterke en duurzame teelt is. Daarna kwam Wielrenner Pieter Serry aan bod. Hij deelde via videoboodschap hoe quinoa hem helpt om tussen ritten door te herstellen.
“Tussen etappes helpt quinoa mij herstellen. Het geeft energie, zonder zwaar te zijn.” – Pieter Serry
Je kon meteen voelen dat dat binnenkwam bij de studenten:dit was geen “gezond ingrediënt”, dit was functionele voeding met impact.
Sportdiëtiste Ien Vitse verduidelijkte verder, en legde vervolgens uit hoe quinoa trage koolhydraten, eiwitten en vezels combineert op een manier die bijzonder interessant is voor pre- en post-workout voeding. Daarmee werd ook duidelijk: geen snack die goed klinkt, maar één die werkt.
En om aan te tonen dat je als student wél ondernemersimpact kan hebben, vertelde de studentenonderneming Elyte hoe zij een ultra hydraterende sportdrank ontwikkelden en naar de markt brachten. Dat zorgde voor een stevige dosis goesting in de zaal.
Vanaf dan was het tijd voor de team om effectief aan de slag te gaan. De teams begonnen te brainstormen, te schetsen en vooral: te experimenteren met verschillende vormen van quinoa:
· meel
· vlokken
· gepofte quinoa
· gekookte quinoa
De eerste dag werd er gefocust op het brainstormen - © Marco Mertens
Papieren werden volgeschreven, post-its werden geplakt, er werd gediscussieerd en geschrapt. Onder het toeziend oog van de moderator en de aanwezige experten werden er keuzes gemaakt. Op het einde van dag 1 had ieder team 1 concept gekozen waar ze de volgende dag zouden aan werken.
De tweede dag.
Deze begon bij iedereen met volle goesting want er mocht gekookt worden in de keuken en ook het businessplan kreeg vorm! Quinoa op verschillende manieren verwerkt en gecombineerd met groenten, noten, kruiden en zaden. Wat werkte, bleef. Wat tegenviel, verdween. Ondertussen werd er verder gefinaliseerd, namen werden gezocht, logo’s werden gemaakt en een pitch werd in elkaar gebokst, in een gevecht tegen de tijd. Een dag vol creatieve chaos.
Het resultaat?
Vier concepten en snacks die niet alleen lekker waren, maar ook functioneel én haalbaar.
De vier productconcepten:
ProQui Bites:Kleine hartige hapjes met een zachte groentevulling. Makkelijk in de oven of airfryer. Ideaal als pre-workout snack.
Power Slices:Dunne quinoabodems die je in stukken eet, een soort sporters-pizzapunt, voedzaam en licht. Ontwikkeld door het team van Matty."Een snelle snack, in stukken. Makkelijk mee te nemen en lekker. Dat voelde gewoon juist."
Bite4Energy:Een energiereep zonder zever. Niet te zoet. Geen additieven. Gewoon: goed eten.
CupGains:Een eiwitrijke cupcake voor na het sporten, beloning én ondersteuning voor spierherstel.
De 4 afgewerkte producten van de studenten - © Marco Mertens
De jury & de winnaar
Aan het einde werden de snacks voorgesteld aan een professionele jury met mensen uit sport, retail en voeding. Niet om te kijken wat het mooiste was, maar om te beoordelen wat logisch is voor sporters en haalbaar voor de markt zoals originaliteit, duurzaamheid, haalbaarheid en ondernemingspotentieel.
De jury bestond uit: Tessa Avermaete (Run & Harvest) - Kristof Ooms (Vlaamse Jonge Ondernemingen vzw) - Hendrik Draye (Carrefour) - Hannah Vandewiele (Flanders Food)
Ook dit jaar was een winnaar kiezen geen makkelijke opdracht, de teams hadden dan ook 1 voor 1 sterke en originele antwoorden gevonden op onze vraag. Uiteindelijk, en na lang beraad, werd Bite4Energy verkozen tot winnaar.

Waarom dit belangrijk is.
We zagen het al bij de Makeathon rond peulvruchten in 2023: wanneer landbouwers, onderzoekers, studenten en ondernemers samen creëren, ontstaat er beweging.
Nieuwe ideeën. Nieuwe smaken. Nieuwe kansen voor lokale teelt.
Dit was geen schoolopdracht. Dit was samen bouwen aan eten van morgen.
En nu?
Het quinoa-verhaal gaat nu de volgende fase in: testen, verfijnen, opschalen. Het concept wordt dus verder ontwikkeld in samenwerking met UCLL, met de ambitie om het in 2026 uit te testen in de markt. Want daar draait het tenslotte om: een duidelijk en bruikbaar antwoord te vinden die levensvatbaar zijn.
Wil jij als sportclub, producent, retailer, horeca-uitbater of landbouwer mee verkennen?Laat iets horen, we zetten de tafel graag wat groter.

Volgende partners willen we bedanken voor hun steun:















