TAILOR MADE SOLUTIONS for organisations via food innovation tracks

Bij Generation Food Business is innovatie niet het zoveelste modewoord. We willen gevestigde bedrijven, overheden en grote organisaties die willen inzetten op duurzame en gezonde voeding helpen.

 

We geloven dat we samen via interne en externe innovatietrajecten en veranderprocessen tot nieuwe ideeën, oplossingen en inzichten komen voor een foodture-proof omgeving in de toekomst.

En dit willen we graag mee ondersteunen!

Wij helpen jou, jij helpt pre-startups. Door met ons te werken maak je het ook mogelijk voor kleine food start-ups om waardevol advies te krijgen van onze experts. En zo krijg je op jouw beurt weer toegang tot interessante know-how. Een echte win-win!

DIENSTEN

Maak je organisatie

foodture-proof

Van business as usual naar duurzame horeca

Bedrijven, overheden en organisaties die samen participatief met werknemers en bevolking willen inzetten op duurzame en gezonde lokale voeding  

Horeca bedrijven die hun zaak willen verduurzamen door middel van no food-waste innovatie, korte keten en gezondere menu's

ONTDEK MEER

ONTDEK MEER

Organiseer je korte keten belevering

Voor steden en gemeenten die  

in het kader van een voedselstrategie de toegang tot lokale, duurzame, korte-keten-producten willen faciliteren. 

 

Ook bedrijven/werkgevers kunnen hun steentje bijdragen door, zonder extra inspanning voor hun werknemers een korte-keten-belevering op touw te zetten.     

ONTDEK MEER

 
 

DOEL

 

Bedrijven, overheden, organisaties die participatief met werknemers willen inzetten op duurzame, gezonde voeding en een rol willen spelen in de lokale economie.

AANBOD

We zorgen voor het proces en de begeleiding: samen met alle stakeholders, zowel intern als extern de organisatie, gaan we na welke stappen kunnen gezet worden en wat we hiervoor nodig hebben.

Wij begeleiden het proces en werken naar verschillende mogelijke uitkomsten toe:

  • Gezonde voeding voor werknemers (gezondheid personeel).

  • Versterking van lokale economie (lokale en sociale verbinding).

  • USP naar buitenwereld toe (marketing).

HOE WE WERKEN

 

Stap 1: kennismaking en bespreking van het innovatietraject.

 

Stap 2: implementatie van het innovatietraject.
 

1e bijeenkomst met (groep)werknemers en andere stakeholders: wij geven inspiratie, doen het traject uit de doeken en beginnen te brainstormen over wat we kunnen doen.
 

2e bijeenkomst met (groep)werknemers en andere stakeholders: drie prioriteiten worden gekozen om op in te zetten, doelstellingen worden vastgelegd en het plan van aanpak wordt opgesteld.


Stap 3: Nabespreking met trekkers, next steps worden besproken.

2.EEN Duurzaam Horeca-BEDRIJF

DOEL

 

Horeca bedrijven die hun zaak willen verduurzamen door middel van no food-waste innovatie, korte keten en gezondere menu's​.

AANBOD

Op maat van het horecabedrijf bekijken we op welke verschillende vlakken het aanbod en de algemene werking van het bedrijf kunnen verduurzamen. En dit met een sterke focus op een economische meerwaarde. Dit doen we door bv.:

  • Het organiseren en documenteren van (interne) hackathons, diner hacks en/of workshops

  • Opzetten van participatieve brainstormsessies met interne en externe betrokkenen.

  • Samenwerkingsverbanden opzetten met stadslandbouw en lokale initiatieven.

  • Procesbegeleiding en schrijven van aanbevelingen.

  • We werken telkens naar verschillende mogelijke uitkomsten toe zoals:

    • No waste menus voor ketens en restaurants,

    • Virtual sustainable restaurants of pop-ups,

    • Buitenlandse food-concepten volledig aangepast aan Belgische markt

    • Nieuwe circulaire en duurzame food-concepten/keten

    • Gezond en duurzaam fastfood

    • Vlaamse/ Belgische klassiekers in een gezond jasje

HOE WE WERKEN

Stap 1: Algemene kennismaking + analyse van de probleemstelling  door interviews.


Stap 2: Voorstel innovatie traject + bespreken plan van aanpak


Stap 3: Implementatie via trechterprincipe: 

A. Inspiratie moment en bespreken doelstelling met alle betrokkenen + beperkt aantal werknemers en externen. Start van hackathon of brainstorm sessies. Max 30p.
 

B. In diepte uitwerken van 3 mogelijke pistes/concepten door de betrokkenen tot volwaardige oplossingen. Max 10p.

C. Voorstel intern aan medewerkers = draagvlak creëren. Finale  gekozen piste/concept implementeren of testfase starten.

 

Stap 4: Nabespreking met de betrokkenen en indien nodig het traject verlengen. Mogelijkheid tot implementatie van oplossing op grote schaal.

1.maak je organisatie future-proof

 

ONZE MEERWAARDE

Hulp bij aanbestedingen

Algemeen advies en implementatie

Workshops & gastlessen

Begeleidingstraject van A tot Z

Inspiratie en trendavonden

Testfase / pop-ups

DUURTIJD

Verschillend per case, van één meeting tot trajecten van 3 tot 6 maanden.

ONZE MEERWAARDE

Expertise

Ad hoc en strategisch advies

Workshops & gastlessen

Compleet begeleidingstraject

Procesfacilitatie

Netwerk

DUURTIJD

Doorgaans duurt zo'n proces 3 tot 6 maanden.

3.KORTE KETEN BELEVERING

DOEL

 

Ondersteunen van steden, gemeenten en organisaties die in het kader van een voedselstrategie de toegang tot lokale, duurzame, korte-keten-producten willen faciliteren.

AANBOD

We zorgen voor concrete, praktische en logistieke ondersteuning, en werken samen met de steden, gemeenten en organisaties aan een duidelijke analyse en studie. Verder helpen we ook mee met de daadwerkelijke implementatie ervan, bijvoorbeeld:

  • een netwerk van lokale producenten opzetten

  • pop-up opstarten als experiment

  • introduceren of motiveren van stadslandbouw

  • betrekken van de burgers in co-creatie met de voedingssector

  • ...

HOE WE WERKEN

 

Stap 1: kennismaking en uitwerking van innovatietraject rond mogelijke korte keten belevering.


Stap 2: implementatie van de oplossingen door concrete ondersteuning en begeleiding.


Stap 3: Nabespreking met trekkers, next steps worden besproken.

ONZE MEERWAARDE

Ad hoc advies

Expertise

Workshops & gastlessen

Compleet begeleidingsadvies

Netwerk

DUURTIJD

Afhankelijk van het traject kan de duurtijd verschillen.

 

Niet gevonden waar je naar op zoek was?

Geef ons een seintje en we contacteren je onmiddelijk

Register and be part of the movement!

  • White Facebook Icon

Welcome to Generation Food. You are now part of an innovative movement, changing the world by changing our food. This project is coördinated by Rikolto België vzw. The personal information you provide is recorded and processed by Rikolto België vzw for the organisation of this and folowing related events. Stay tuned and expect to hear from us. Unless you don’t want to recieve our personal communication. In that case, please contact thibault.geerardyn@rikolto.org. You have the right to request, change or remove your data from our database at any time. You can contact the data protection officer of Rikolto België vzw for any complaints or questions. You also have the right to contact the GBA if you have a complaint or question. More information on www.rikolto.be/privacyverklaring